Skip to content

Bewezen en veilige manieren om het testosteron te verhogen

Alhoewel de naam bekend is, associëren veel mensen het menselijke testosteron vaak met uitsluitend mannen. Maar wat veel mensen wellicht niet weten is dat ook vrouwen de beschikking hebben over testosteron. Dat testosteron vaak in een adem wordt genoemd met mannen en typisch mannelijke karaktertrekken is niet zo heel vreemd, het hormoon speel een niet geheel onbelangrijke rol in het lichaam van de man. Het hormoon werd voor het eerst door Ernst Laqueur in 1935 ontdekt. Hij slaagde er destijds in om het hormoon te isoleren uit stierentestikels.

dumbels om testosteron te vergroten

Zelf testosteron verhogen

Testosteron is primair verantwoordelijk voor de geslachtsdrift van de man, het is daarom ook dat er vaak wordt gesproken over het geslachtshormoon. Het woord testosteron is een versmelting van twee Latijnse begrippen: testis (Latijns voor teelbal) en steroïde. Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid testosteron in zijn of haar lichaam, de hoeveelheid is echter gerelateerd aan zowel het geslacht als de leeftijd, in sommige gevallen kan het dus raadzaam zijn om zelf je testosteron te verhogen. Jongens die nog niet de pubertijd hebben bereikt, hebben over het algemeen weinig testosteron. Pas op latere leeftijd, vanaf de pubertijd, neemt de productie van dit hormoon toe.

Vanaf de leeftijd van 30 jaar zal deze productie afnemen met circa een procent per jaar. Bij zowel mannen als vrouwen wordt testosteron in de geslachtsklieren geproduceerd. Er is echter een wezenlijk verschil tussen beide geslachten: de vrouwelijke geslachtshormonen produceren ‘slechts’ 30% van de totale hoeveelheid, het overige deel wordt door de bijnieren aangemaakt. Bij de mannen vindt juist het overgrote deel van de productie van testosteron geproduceerd in de geslachtsklieren. De productie van de bijnieren is in feite te verwaarlozen.

Het testosteron kun je zelf verhogen door bijvoorbeeld boosters te kopen op www.testosteronkopen.com of testosteron verhoging kan ook ontstaan door gezonder te leven zo als we later in dit artikel bespreken.

De invloed van testosteron bij de man en de vrouw

De hoeveelheid testosteron heeft in veel gevallen een grote invloed op het gedrag van de man. Zo zal een man met een grote hoeveelheid testosteron eerder geneigd zijn om fysiek gedrag te vertonen, het stimuleert de geslachtsdrift en het heeft een niet te onderschatten invloed op de kwaliteit van de erectie bij de man.

Bij vrouwen is de invloed minder nadrukkelijk aanwezig. Bij de vrouw heeft het testosteron voornamelijk invloed op de werking van de geslachtsorganen, zo zorgt het voor een verdikking van het baarmoederslijm, stimuleert het de seksuele verlangens. In extreme gevallen kan een te hoog testosterongehalte bij de vrouw zorgen voor een vergrote clitoris.

samenstelling van hormonen

Testosteron verhogen, belangrijker dan je denkt

Testosteron is niet enkel van belang in het seksuele verkeer, ook op jonge leeftijd is de aanwezigheid van testosteron essentieel. Enkele belangrijke functies van dit bijzondere hormoon zijn de volgende:

  • De aanwezigheid van testosteron is van belangrijk bij de bevruchting, het zorgt namelijk de ontwikkeling van de mannelijke geslachtskenmerken. Zonder dit hormoon ontwikkelt een embryo zich vrouwelijk.
  • Ook tijdens de puberteit is testosteron van belang. Het zorgt het voor de ontwikkeling van onder andere de stemhoogte, de penisgroei, de balzak, de lichaamsbeharing (okselhaar, schaamhaar en baardgroei).
  • Testosteron stimuleert de spierontwikkeling en indirect dus de skeletbouw.
  • Het zorgt voor het goed functioneren van de voortplantingsorganen. Ook de typisch mannelijke lichaamsbouw en de productie van sperma staan onder invloed van dit hormoon.
  • Bij mannen en vrouwen reguleert het de seksuele verlangens en de geslachtsdrift.
  • Testosteron beïnvloed de productie van de talgklieren, een van de oorzaken van acne.
  • Testosteron speelt een rol bij kaalheid bij mannen.
  • Testosteron heeft tevens invloed op de ontwikkeling van de hersenen in de embryonale fase.

Testosteron is dus duidelijk niet zomaar een hormoon. Een te grote hoeveelheid hiervan is niet gunstig (zowel voor mannen als voor vrouwen), een tekort is zeker ook niet aan te raden. Omdat je niet zomaar even een spuitje kan halen bij de huisarts op je hormoonhuishouding even een boost te geven is het zinvol om je wat tips te geven om je testosteronniveau wat op te krikken.

Minder vet, meer testosteron

Hoe vervelend het ook is om die lekkere fastfood producten te laten staan, het helpt wel door het juiste dieet te volgen. Mensen met een te hoog BMI (overgewicht) hebben aanzienlijk minder testosteron tot hun beschikking in vergelijking met mensen met een gezond BMI. Er ontstaan op den duur dus niet alleen gezondheidsklachten de gerelateerd zijn aan het overgewicht, ook je seksuele leven kan er door achteruit gaan. Zeker bij mannen heeft een te laag testosterongehalte snel vervelende gevolgen: een erectie kan uitblijven. Streef er dus naar om een gezond BMI te behalen, niet alleen goed voor jezelf, ook voor je relatie.

Om het nog duidelijker te stellen: uit een onderzoek onder 2100 mannen, ouder dan 45 jaar, bleek  dat de kans op laag testosteron 2,4 keer zo groot was bij mannen met obesitas. Mannen met diabetes type 2 was de kans 2,1 keer zo groot en 1,8 keer zo groot bij mannen met hoge bloeddruk.

Verschillende gezonde etenswaren

Gezond: verzadigde vetten

Ook al is cholesterol slecht, we hebben het wel nodig, testosteron wordt namelijk door allerlei verbrandingsprocessen in het lichaam uit cholesterol gemaakt. Maak je dus gebruik van cholesterol verlagende medicatie (statine) dan is de kans groot dat je ook te aken hebt met een te laag testosterongehalte. Dit kan op twee manieren gecompenseerd worden:

  • Het nuttigen van meer verzadigde vetten
  • Zorgen voor de inname van voldoende Vitamine D en Zink

Verzadigde vetten, bijvoorbeeld uit vlees en eieren mag dat wellicht leiden tot een hoger cholesterol, het is wel van invloed op de productie van testosteron. Doe je trouwens aan sport dan is het ideaal: uit onderzoek blijk dat de inname van dierlijke vetten in combinatie met conditietraining juist zorgt voor een toename aan testosteron.

Vitamine D en Zink

Vitamine D en Zink hebben allebei invloed op de testosteron productie. Vitamine D halen we uit het zonlicht, het lichaam maakt onder invloed van zonlicht meer Vitamine D aan. Juist Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van testosteron. Datzelfde geld ook voor zink.

Afgezien van het feit dat het een belangrijk mineraal is kan je door de inname van zink beter te reguleren ook actief meewerken aan het verhogen van je testosteronniveau. Hou je van vis dan zit je helemaal goed, met name de befaamde Koningskrab uit Alaska is een bron van hoogwaardig zink. In een portie van 85 gram zit al ruim 40% van de aanbevolen hoeveelheid zink.